Tarcza Finansowa PFR
W nawiązaniu do poprzednich informacji kierowanych do Państwa, dotyczących zakończenia z dniem 31.07.2020r. składania nowych wniosków o subwencję finansową w ramach Programu Tarcza Finansowa PFR informujemy, że każdy z przedsiębiorców, który kwalifikuje się do otrzymania pomocy na podstawie procedury reklamacyjnej lub odwoławczej będzie mógł nadal złożyć w trybie indywidualnym (po uzyskaniu zgody PFR) ponownie wniosek celem otrzymania subwencji.
Dodatkowo PFR zapewnia, że wszystkie złożone w ramach procedury wyjaśniającej wnioski zostaną przeanalizowane, a przedsiębiorcy otrzymają stosowną odpowiedź. Rozpatrywanie spraw i wydawanie decyzji będzie odbywać się bez względu na upływ terminu przyjmowania nowych wniosków do Programu.
Tarcza Finansowa PFR
Wszystkich Klientów Banków z Grupy BPS, których sytuacja finansowa pogorszyła się w związku z epidemią koronawirusa zapraszamy do odwiedzenia serwisu zawierającego informacje o działaniach pomocowych. W jednym miejscu znajdą Państwo materiały informacyjne dotyczące wsparcia dla Klientów indywidualnych i instytucjonalnych oferowanych przez Banki z Grupy BPS oraz instytucje państwowe.
Strona zawiera m.in. obszerne informacje na temat Tarczy Finansowej PFR, w tym Kalkulator, za pomocą którego przedsiębiorcy mogą wyliczyć przewidywaną wysokość subwencji PFR.
Serwis dostępny jest pod adresem:
https://mojbank.pl/nasze-spolecznosci/koronawirus-wsparcie-dla-klientow
Strona rządowa, na której można wyszukać wsparcie dla swojej firmy w ramach tarczy antykryzysowej:
https://www.gov.pl/web/tarczaantykryzysowa/wyszukaj-wsparcie-dla-swojej-firmy
- Wybrane aspekty Tarczy Antykryzysowej oraz Tarczy Finansowej PFR – informacje o zakresie wsparcia przedsiębiorców udzielonego przez instytucje państwowe wraz z opisem wstępnym do każdego z obszarów
Przewodnik Tarcza Finansowa PFR. Podstawowe informacje i zasady finansowania.
Tarcza Finansowa PFR w skrócie
- Tarcza Finansowa PFR dla Firm i Pracowników
- Tarcza Finansowa PFR dla mikrofirm
- Tarcza Finansowa PFR dla Małych i Średnich firm
Tarcza Finansowa PFR pytania i odpowiedzi
- Kalkulator subwencji - dostępny jest bezpośrednio pod adresem: https://grupabps.pl/wsparcie-dla-klientow/kalkulator. Narzędzie to jest ułatwieniem dla Klientów, dlatego zwracamy się do Państwa z prośbą o informowanie ich o możliwości skorzystania z Kalkulatora. Na stronie dodatkowo zamieściliśmy komunikat, że wyliczenia mają charakter wyłącznie poglądowy i w żaden sposób nie mogą być traktowane jako gwarancja lub zapewnienie otrzymania subwencji, w wysokości obliczonej przy jego użyciu.
- Przydatne linki – wskazanie na strony internetowe wraz z linkami do tych stron, zawierające istotne informacje o programach pomocowych:
- Szkolenia – informacje o webinariach i innych dostępnych formach edukacji, pozwalających zdobyć wiedzę w tematyce pomocowej:
Tarcza Finansowa PFR
TARCZA FINANSOWA PFR – ZAKOŃCZENIE PRZYJMOWANIA WNIOSKÓW
Informujemy, że zgodnie z założeniami Programu Tarczy Finansowej PFR, 31 lipca 2020 r. będzie ostatnim dniem na składanie wniosków o subwencję finansową. W związku z powyższym, od 1 sierpnia 2020 r. składanie nowych wniosków o subwencję finansową w ramach Programu Tarczy Finansowej PFR za pośrednictwem platformy Eximee będzie niemożliwe.
DODATKOWE ROZWIĄZANIA POMOCOWE DLA PRZEDSIĘBIORCÓW
Szanowni Państwo, w trosce o szeroko pojęty interes naszych Klientów, informujemy, że w ramach tarczy antykryzysowej związanej z pandemią COVID-19 zostały wprowadzone dodatkowe rozwiązania pomocowe, z których mogą skorzystać przedsiębiorcy. W szczególności warto zwrócić uwagę na wdrożone systemy dofinansowań do wynagrodzeń pracowników oraz świadczeń na rzecz ochrony miejsc pracy.
Szczegółowe informacje w przedmiotowym zakresie są dostępne na stronach internetowych Powiatowych oraz Wojewódzkich Urzędów Pracy, które obsługują ww. programy (ewentualne pytania i wnioski należy kierować do odpowiednich PUP lub WUP).
Więcej na:
https://gliwice.praca.gov.pl/dla-pracodawcow-i-przedsiebiorcow/tarcza
Podstawa prawna: ustawa z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz.U. 2020 poz. 374 z późn. zm.).
DOPŁATY BGK DLA PRZEDSIĘBIORCÓW
Do oferty Banku Spółdzielczego w Gliwicach zostanie wprowadzony program dopłat Banku Gospodarstwa Krajowego do odsetek kredytów dla przedsiębiorców, którzy ucierpieli w następstwie pandemii COVID-19. Wsparciem zostaną objęte Mikrofirmy, Małe i Średnie Przedsiębiorstwa oraz Duże Firmy, które posiadają lub zaciągną kredyt obrotowy do 31 grudnia 2020 r. Mikrofirmy i MŚP mogą liczyć na dopłatę do oprocentowania w wysokości 2 punktów proc., natomiast Duże Firmy w wysokości 1 punktu proc. BGK będzie dopłacał do oprocentowania kredytu przedsiębiorcy maksymalnie przez 12 miesięcy. Wsparcie ze stworzonego na potrzeby programu Funduszu Dopłat do Oprocentowania może być łączone z gwarancjami de minimis oraz gwarancjami z Funduszu Gwarancji Płynnościowych.
Wysokość dopłaty do kredytu będzie traktowana jako pomoc publiczna. Łączna kwota pomocy publicznej udzielonej przedsiębiorcy w związku z pandemią COVID‑19 nie może przekroczyć limitu ustalonego przez Komisję Europejską wynoszącego równowartość 800 tys. euro. Dla przedsiębiorców prowadzących działalność w sektorze produkcji podstawowej produktów rolnych limit ten wynosi 100 tys. euro, a dla firm działających w sektorze rybołówstwa i akwakultury – 120 tys. euro.
Program zostanie uruchomiony po podpisaniu umowy z BGK.
TARCZA FINANSOWA POLSKIEGO FUNDUSZU ROZWOJU ODWOŁANIA, REKLAMACJE
W związku z pojawiającymi się pytaniami dotyczącymi wprowadzenia od 18 maja br. możliwości składania wniosków w ramach trybu odwołań Tarczy Finansowej PFR uprzejmie informujemy, że:
- Tryb odwoławczy dotyczy tylko i wyłącznie sytuacji, gdy klient otrzymał decyzję pozytywną o przyznaniu Subwencji Finansowej w kwocie niższej niż wnioskowana przez niego. Klient może złożyć odwołanie od takiej Decyzji, ubiegając się o wypłatę dodatkowej kwoty Subwencji Finansowej w wysokości różnicy między kwotą Subwencji Finansowej objętej wnioskiem i już otrzymaną przez klienta kwotą Subwencji.
- Klient może złożyć jedynie dwa odwołania od pierwotnej Decyzji PFR odnoszącej się do wniosku o wypłacie Subwencji Finansowej w kwocie niższej niż wnioskowana lub o odmowie udzielenia Subwencji w całości, przy czym możliwość złożenia drugiego odwołania przysługuje wyłącznie klientowi, któremu w wyniku wniosku i/lub pierwszego odwołania, nie została wypłacona łącznie pełna pierwotnie wnioskowana kwota Subwencji Finansowej, a każde kolejne odwołanie będzie odrzucane przez PFR bez rozpatrywania.
- Przed złożeniem odwołania klient powinien:
- wyjaśnić z odpowiednimi instytucjami (np. Zakładem Ubezpieczeń Społecznych lub właściwym Urzędem Skarbowym) rozbieżności danych w rejestrach tych instytucji ze stanem deklarowanym we wniosku;
oraz
- upewnić się, że odpowiednie dane zostały uaktualnione w odpowiednich rejestrach.
- We wniosku odwoławczym podstawione zostaną dane wcześniej podane przez klienta z możliwością zmiany tylko i wyłącznie niektórych z nich.
- Klient powinien złożyć odwołanie:
- nie później niż w terminie dwóch miesięcy od daty zawarcia Umowy Subwencji Finansowej;
- w tym samym Banku, w którym składany był wniosek;
- z numerem Umowy Subwencji Finansowej wygenerowanej przez Bank dla Klienta podczas przyjmowania wniosku;
oraz
- zawierające wszystkie oświadczenia, które są wymagane dla złożenia wniosku, także w przypadku, gdy odwołanie składa ta sama osoba upoważniona, która złożyła wniosek.
- Ścieżka wniosku odwoławczego w systemie elektronicznym jest taka sama jak wniosku o subwencję - wybierając opcję: [Wnioski/Wniosek tarcza] → [Nowy wniosek].
Dodatkowo informujemy, że w najbliższym czasie zostanie uruchomiony proces reklamacyjny, który:
- dotyczy rozbieżności między danymi zawartymi we wniosku, a danymi zawartymi w rejestrach służących do walidacji wniosku (w tym ZUS i KAS), których nie można usunąć poprzez porównanie tych danych w sposób elektroniczny. Klient zobowiązany będzie przedstawić wszystkie niezbędne zaświadczenia z KAS i ZUS o niezaleganiu z płatnościami podatków i składek na ZUS;
- dotyczy oczywistego błędu pisarskiego popełnionego przez klienta we wniosku lub odwołaniu, który spowodował wydanie ostatecznej Decyzji PFR przyznającej Subwencję Finansową w kwocie rażąco niższej, niż możliwa do uzyskania, lub błędu popełnionego przez klienta we wniosku lub odwołaniu, który spowodował wydanie Decyzji PFR przyznającej Subwencję Finansową w kwocie wyższej, niż możliwa do uzyskania,
- formułuje roszczenia odszkodowawcze wobec PFR;
- dotyczy Decyzji PFR w przedmiocie umorzenia Subwencji Finansowej.
TARCZA FINANSOWA PFR – WYJAŚNIENIA DOTYCZĄCE ODWOŁAŃ
Uprzejmie informujemy, że Polski Fundusz Rozwoju przesunął termin procedury odwoławczej dla mikro, małych i średnich firm w ramach Tarczy Finansowej PFR - komunikowany wcześniej termin odwołań, który był wyznaczony od 11 maja został przesunięty na dzień od 18 maja 2020 r.
Odwołania będą składane również drogą elektroniczną poprzez formularz w tym samym banku, w którym składany był wniosek pierwotny. Przedsiębiorca będzie mógł je złożyć nie więcej niż 2 razy w odniesieniu do jednej firmy. Procedura odwoławcza nie dotyczy firm, które otrzymały odmowę wypłaty subwencji – te mogą składać kolejne wnioski o wsparcie od momentu startu Programu, po wcześniejszym wyjaśnieniu wszelkich okoliczności w ZUS, swoim urzędzie skarbowym i w banku.
Odwołanie przysługuje w przypadku podjęcia przez PFR decyzji o wypłacie subwencji finansowej w kwocie niższej niż wnioskowana. Beneficjent może złożyć odwołanie od takiej decyzji, ubiegając się o wypłatę dodatkowej kwoty subwencji finansowej w wysokości różnicy między kwotą subwencji finansowej objętej wnioskiem i już otrzymaną przez beneficjenta kwotą subwencji finansowej.
Szczegóły procedury odwoławczej są omówione w Regulaminie ubiegania się o udział w programie rządowym "TARCZA FINANSOWA POLSKIEGO FUNDUSZU ROZWOJU DLA MAŁYCH I ŚREDNICH FIRM", dostępnym na stronie PFR.
Link do regulaminu: https://pfrsa.pl/dam/serwis-korporacyjny-pfr/documents/tarcza-finansowa-pfr/regulamin_programu_tarcza_finansowa_pfr_dla_mmsp.pdf
TARCZA FINANSOWA PFR - REKLAMACJE
Bank przyjmuje i rozpatruje Zgłoszenia reklamacyjne Klientów dotyczące Wniosku i Umowy o przyznanie subwencji w ramach tarczy finansowej z Polskiego Funduszu Rozwoju (PFR) według poniższych zasad.
Zgłoszenia reklamacyjne mogą być następujące:
- Zgłoszenie dotyczące działalności banku – każda skarga Klienta dotycząca m.in. działania systemów informatycznych, obsługi procesu po stronie Banku, obsługi Umowy, czynności realizowanych przez Bank na etapie zwrotu subwencji
np. w zakresie udostępniania harmonogramu spłat, czynności związanych z administrowaniem produktem-subwencją na etapie spłaty, czy też jakości w zakresie informowania i obsługi wniosków o uzyskanie subwencji oraz umów, które stanowiły podstawę jej wypłaty, po stronie Banku powinna być rozpatrywana zgodnie z wewnętrznymi procedurami reklamacyjnymi obowiązującymi w Banku Spółdzielczym, tj. zgodnie z Regulaminem rozpatrywania reklamacji w Banku Spółdzielczym w Gliwicach. - Zgłoszenie niekwalifikowane – każde zgłoszenie o charakterze skargowo-wnioskowym w sprawach subwencji finansowych udzielonych w związku z realizacją Tarczy Finansowej PFR rozpatrywanych zgodnie z Instrukcją przyjmowania
i rozpatrywania skarg i wniosków w Banku Spółdzielczym w Gliwicach. Jest to każde zapytanie/problem Klienta związany z Tarczą Finansową PFR, a nie kwalifikujące się do kategorii Zgłoszenia Kwalifikowanego ani do Zgłoszenia dotyczącego działalności Banku. - Zgłoszenie kwalifikowane – rozpatrywane będzie przez analityka PFR i oznacza zgłoszenie, które:
- dotyczy rozbieżności między danymi zawartymi we Wniosku, a danymi zawartymi w rejestrach służących do walidacji Wniosku (w tym ZUS i KAS), których nie można usunąć poprzez porównanie tych danych w sposób elektroniczny. Zgłoszenie może uzyskać status Zgłoszenia Kwalifikowanego tylko w przypadku przedstawienia przez Klienta wszystkich niezbędnych zaświadczeń z KAS i ZUS
o niezaleganiu z płatnościami podatków i składek na ZUS (rozbieżność danych); - dotyczy oczywistego błędu pisarskiego popełnionego przez Klienta we Wniosku lub Odwołaniu, który spowodował wydanie ostatecznej decyzji PFR przyznającej subwencję finansową w kwocie rażąco niższej, niż możliwa do uzyskania zgodnie z Regulaminem, lub błędu popełnionego przez Klienta we Wniosku lub Odwołaniu, które spowodowały wydanie decyzji PFR przyznającej subwencję finansową w kwocie wyższej, niż możliwa do uzyskania zgodnie z Regulaminem (błąd Beneficjenta);
- dotyczy decyzji PFR w przedmiocie umorzenia subwencji finansowej (umorzenia);
- zgłoszenie inne niż określone w lit. (a)-(c) powyżej, które w ocenie Banku wymaga przekazania do PFR dodatkowych informacji lub stanowiska w sprawie oraz indywidualnego rozpatrzenia i udzielenia odpowiedzi, (konieczność przedstawienia informacji do PFR).
- dotyczy rozbieżności między danymi zawartymi we Wniosku, a danymi zawartymi w rejestrach służących do walidacji Wniosku (w tym ZUS i KAS), których nie można usunąć poprzez porównanie tych danych w sposób elektroniczny. Zgłoszenie może uzyskać status Zgłoszenia Kwalifikowanego tylko w przypadku przedstawienia przez Klienta wszystkich niezbędnych zaświadczeń z KAS i ZUS
Bank Spółdzielczy w Gliwicach uprzejmie informuje, że zgłoszenia reklamacyjne dla wniosków w ramach Tarczy Finansowej PFR można składać drogą mailową przesyłając formularz zgłoszeniowy (stanowiący załącznik nr 2) na adres e-mail:
Prosimy o dołączenie wszelkich dokumentów związanych z przedmiotem sprawy. W przypadku braku przekazania przez Klienta wszystkich wymaganych do rozpatrzenia Zgłoszenia informacji lub dokumentów, bank może zwrócić się do Klienta z prośbą o uzupełnienie dokumentacji Zgłoszenia.
Załącznik nr 2 - Formularz zgłoszeniowy
PFR rozpoznaje Zgłoszenia, w terminie 21 dni roboczych od dnia zarejestrowania zgłoszenia.W sprawach szczególnie skomplikowanych termin może ulec wydłużeniu maksymalnie o kolejne 21 dni roboczych.
TARCZA FINANSOWA PFR 04.05.2020r. - wyjaśnienia
Przekazujemy Państwu wyjaśnienia dotyczące Tarczy, które wynikły po pierwszych godzinach działania Programu:
- Informujemy, że w Regulaminie ubiegania się o udział w Programie rządowym Tarcza finansowa Polskiego Funduszu Rozwoju dla małych i średnich firm, jest zapis mówiący, że środki z subwencji nie mogą zostać przekazane klientowi na jego rachunek w kredycie bieżącym. Nie jest to jednak zgodne z założeniami Programu. PFR ma świadomość niezgodności zapisu w Regulaminie z założeniami Programu. Jednak, zgodnie z informacją otrzymaną z PFR, Regulamin w chwili obecnej nie zostanie zmieniony. Jednocześnie cały sektor bankowy, otrzymał interpretację z PFR w przedmiotowej sprawie, zgodnie z którą środki z subwencji mogą zostać przekazane na rachunek bieżący, w którym udostępniony jest kredyt lub linia kredytowa, pod warunkiem, że klient na nowo wykorzysta środki ze spłaconego limitu kredytowego do pokrycia kosztów bieżącej działalności gospodarczej. Powyższa informacja będzie w najbliższym czasie opublikowana przez PFR jako doprecyzowanie przedmiotowego regulaminu.
Link do regulaminu: https://pfrsa.pl/dam/serwis-korporacyjny-pfr/documents/tarcza-finansowa-pfr/regulamin_programu_tarcza_finansowa_pfr_dla_mmsp.pdf
- Prosimy zwrócić uwagę na poniższą kwestię:
We wnioskach należy wpisywać miesiąc, w którym nastąpił spadek przychodów ze sprzedaży, pierwszym miesiącem po 1 lutego 2020 r. jest marzec 2020 r. W konsekwencji do końca kwietnia, pierwszym miesiącem, w którym przedsiębiorca odnotował spadek przychodów ze sprzedaży, może zostać wskazany marzec 2020 r. Spadek przychodów ze sprzedaży w marcu 2020 r. zostanie porównany do przychodów ze sprzedaży w lutym 2020 r. Alternatywnie, spadek przychodów ze sprzedaży w marcu 2020 r. może zostać porównany do przychodów ze sprzedaży z marca 2019 r.
Klienci składający wnioski o subwencję po zakończeniu kwietnia w trakcie składania wniosku o subwencję powinni zwrócić uwagę, czy od przesłania deklaracji VAT-7 minęły 4 dni kalendarzowe, a w przypadku podatników rozliczających się kwartalnie z VAT, co najmniej 7 dni kalendarzowych od złożenia JPK_VAT. Proces walidacji wniosków wymaga przetworzenia danych w rejestrach publicznych. Złożenie wniosku o subwencję wcześniej rodzi ryzyko jego odrzucenia przez PFR.
Dodatkowo proszę zapoznać się z materiałem pt.:"Najczęściej zadawane pytania" wraz z odpowiedziami. Dokument ten jest na bieżąco aktualizowany przez PFR i dostępny pod: https://pfrsa.pl/tarcza-finansowa-pfr/tarcza-finansowa-pfr-dla-mmsp-faq.html
Polski Fundusz Rozwoju uruchamia Tarczę Finansową PFR – program skierowany do firm, których sytuacja finansowa pogorszyła się w związku z pandemią koronawirusa.
Wnioski o finansowanie w postaci częściowo bezzwrotnych subwencji mikrofirmy oraz małe i średnie firmy, będące Klientami Banku, będą mogły składać poprzez system bankowości internetowej. Składanie wniosków będzie możliwe w ciągu kilku najbliższych dni.
W przypadku dużych firm wnioski o finansowanie można złożyć bezpośrednio w PFR na stronie www.pfr.pl/tarcza.
Program „Tarcza Finansowa PFR" dla mikrofirm jest obsługiwany za pośrednictwem systemu bankowości elektronicznej Banku Spółdzielczego.
Dla kogo?
- Dla przedsiębiorcy, który zatrudnia co najmniej 1 pracownika z wyłączeniem właściciela oraz nie więcej niż 9 pracowników, a jego roczny obrót lub suma bilansowa nie przekracza 2 mln euro
- Dla przedsiębiorcy, który odnotowuje spadek obrotów gospodarczych (przychodów ze sprzedaży) o co najmniej 25% w dowolnym miesiącu po 1 lutego 2020 r.
w porównaniu do poprzedniego miesiąca lub analogicznego miesiąca ubiegłego roku w związku zakłóceniami w funkcjonowaniu gospodarki na skutek COVID-19 (spadek sprzedaży towarów lub usług w rozumieniu art. 15g ust. 9 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz.U. poz. 374, 567 i 568) - Jeśli wobec przedsiębiorstwa nie zostało otwarte postępowanie upadłościowe lub likwidacyjne albo nie zostało otwarte postępowanie restrukturyzacyjne
- Dla przedsiębiorcy: (i) który, posiada rezydencję podatkową na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego, (ii) który jest zarejestrowany na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, oraz (iii) którego główny beneficjent rzeczywisty, w rozumieniu art. 2 ust. 2 pkt 1) Ustawy AML nie posiada rezydencji podatkowej w tzw. „rajach podatkowych” w rozumieniu Konkluzji Rady UE w sprawie zrewidowanej listy państw nie współpracujących w celach podatkowych (2020/C 64/03). Odejście od tej zasady możliwe jest w sytuacji zobowiązania Beneficjenta Programu i/lub jego głównego beneficjenta rzeczywistego do przeniesienia rezydencji podatkowej na teren Europejskiego Obszaru Gospodarczego w terminie do 9 miesięcy od dnia udzielenia finansowania w ramach Programu
- Jeśli przedsiębiorca na dzień 31 grudnia 2019 r. lub na dzień udzielenia finansowania nie zalegał z płatnościami podatków i składek na ubezpieczenia społeczne, przy czym rozłożenie płatności na raty lub jej odroczenie nie jest uznawane za zaległość
- Jeśli przedsiębiorca nie prowadzi działalności w zakresie:
- produktów lub usług, które mogą skutkować ograniczaniem bądź naruszaniem wolności indywidualnych lub/oraz praw człowieka;
- działalności prowadzonej przez instytucje kredytowe, spółdzielcze kasy oszczędnościowo-kredytowe, firmy inwestycyjne, instytucje pożyczkowe, zakłady ubezpieczeń, zakłady reasekuracji, fundusze emerytalne, fundusze inwestycyjne i inne przedsiębiorstwa zbiorowego inwestowania oraz podmioty zarządzające aktywami, dostawców usług płatniczych oraz inne instytucje finansowe, a także agencje ratingowe;
- obszarów wątpliwych z powodów etyczno-moralnych
Jakie są warunki finansowania?
Instrumentem finansowym Programu są subwencje zwrotne Polskiego Funduszu Rozwoju przeznaczone na:
- pokrycie kosztów prowadzonej działalności gospodarczej, z wyłączeniem przeznaczenia środków na nabycie (przejęcie) w sposób bezpośredni lub pośredni innego przedsiębiorcy (zakaz akwizycji)
- dopuszczalna spłata kredytów: możliwość wykorzystania subwencji na przedterminową spłatę kredytów do maksymalnej wysokości 25% wartości pożyczki
- rozliczenia z podmiotami powiązanymi: zakaz przeznaczania środków z subwencji na płatności do właściciela, do osób lub podmiotów powiązanych z właścicielem przedsiębiorstwa,
- zwrot: na warunkach określonych w Programie i umowie subwencji
Szczegółowe warunki wsparcia finansowego oraz zobowiązania Beneficjenta Programu określać będzie umowa subwencji.
Polski Fundusz Rozwoju stosować będzie możliwie uproszczoną procedurę przyznawania finansowania, a procedura przyznawania wsparcia finansowego będzie możliwie automatyczna i w szczególności realizowana za pośrednictwem kanałów elektronicznych banków z wykorzystaniem oświadczeń składanych przez Beneficjenta Programu.
Jaka jest wysokość udzielanego wsparcia finansowego?
Maksymalna kwota subwencji zwrotnej w ramach Programu wsparcia finansowego Tarcza finansowa PFR dla mikrofirm obliczana jest jako iloczyn liczby zatrudnionych oraz kwoty bazowej subwencji.
Bazowa kwota subwencji zwrotnej w przeliczeniu na zatrudnionego uzależniona jest od wielkości spadku przychodów mikroprzedsiębiorcy. Takie rozwiązanie ma na celu dopasowanie wielkości wsparcia finansowego do skali potencjalnej utraty dochodu w związku ze spadkiem przychodów na skutek COVID-19.
Biorąc pod uwagę średnie zatrudnienie w sektorze mikroprzedsiębiorstw na poziomie około 3 pracowników zakłada się, że średnia wysokość wsparcia finansowego wyniesie około 72 – 96 tys. zł dla jednej mikrofirmy oraz maksymalnie do 324 tys. zł.
Jakie są warunki umorzenia subwencji?
Otrzymana przez mikroprzedsiębiorcę pożyczka preferencyjna może być umorzona do wysokość 75% na koniec 12 miesiąca kalendarzowego od dnia wypłaty pożyczki na następujących zasadach:
- 25% wartości subwencji jest bezzwrotna pod warunkiem kontynuowania działalności w ciągu 12 miesięcy od jej udzielenia
- dodatkowe 50% subwencji jest bezzwrotne w zależności od poziomu utrzymania średniego zatrudnienia w okresie 12 miesięcy. W przypadku zmniejszenia zatrudnienia procent zwrotu subwencji jest odpowiednio wyższy, co stanowi silny bodziec dla beneficjentów do utrzymywania miejsc pracy
Szczegółowe zasady zwrotu określi umowa pomiędzy Polskim Funduszem Rozwoju a Ministerstwem Rozwoju.
Program będzie obsługiwany za pośrednictwem systemów bankowości elektronicznej banków.
Program jest obsługiwany za pośrednictwem systemu bankowości elektronicznej Banku Spółdzielczego.
Dla kogo?
- Dla przedsiębiorcy, który zatrudnia od 10 do 249 pracowników, a jego roczny obrót nie przekracza 50 mln euro lub suma bilansowa nie przekracza 43 mln euro
- Dla przedsiębiorcy, który odnotowuje spadek obrotów gospodarczych (przychodów ze sprzedaży) o co najmniej 25% w dowolnym miesiącu po 1 lutego 2020 r. w porównaniu do poprzedniego miesiąca lub analogicznego miesiąca ubiegłego roku w związku zakłóceniami w funkcjonowaniu gospodarki na skutek COVID-19 (spadek sprzedaży towarów lub usług w rozumieniu art. 15g ust. 9 ustawy z dnia 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych (Dz.U. poz. 374, 567 i 568)
- Jeśli wobec przedsiębiorstwa nie zostało otwarte postępowanie upadłościowe lub likwidacyjne albo nie zostało otwarte postępowanie restrukturyzacyjne
- Dla przedsiębiorcy: (i) który, posiada rezydencję podatkową na terenie Europejskiego Obszaru Gospodarczego, (ii) który jest zarejestrowany na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, oraz (iii) którego główny beneficjent rzeczywisty, w rozumieniu art. 2 ust. 2 pkt 1) Ustawy AML nie posiada rezydencji podatkowej w tzw. „rajach podatkowych” w rozumieniu Konkluzji Rady UE w sprawie zrewidowanej listy państw nie współpracujących w celach podatkowych (2020/C 64/03). Odejście od tej zasady możliwe jest w sytuacji zobowiązania Beneficjenta Programu i/lub jego głównego beneficjenta rzeczywistego do przeniesienia rezydencji podatkowej na teren Europejskiego Obszaru Gospodarczego w terminie do 9 miesięcy od dnia udzielenia finansowania w ramach Programu.
- Jeśli przedsiębiorca prowadził działalność na dzień 31 grudnia 2019 r.
- Jeśli przedsiębiorca na dzień 31 grudnia 2019 r. lub na dzień udzielenia finansowania nie zalegał z płatnościami podatków i składek na ubezpieczenia społeczne, przy czym rozłożenie płatności na raty lub jej odroczenie nie jest uznawane za zaległość
- Jeśli przedsiębiorca nie prowadzi działalności w zakresie:
- produktów lub usług, które mogą skutkować ograniczaniem bądź naruszaniem wolności indywidualnych lub/oraz praw człowieka
- działalności prowadzonej przez instytucje kredytowe, spółdzielcze kasy oszczędnościowo-kredytowe, firmy inwestycyjne, instytucje pożyczkowe, zakłady ubezpieczeń, zakłady reasekuracji, fundusze emerytalne, fundusze inwestycyjne i inne przedsiębiorstwa zbiorowego inwestowania oraz podmioty zarządzające aktywami, dostawców usług płatniczych oraz inne instytucje finansowe, a także agencje ratingowe
- obszarów wątpliwych z powodów etyczno-moralnych
Jakie są warunki finansowania?
Instrumentem finansowym Programu są subwencje zwrotne Polskiego Funduszu Rozwoju, przeznaczone na:
- pokrycie kosztów prowadzonej działalności gospodarczej, z wyłączeniem przeznaczenia środków na nabycie (przejęcie) w sposób bezpośredni lub pośredni innego przedsiębiorcy (zakaz akwizycji)
- dopuszczalna spłata kredytów: możliwość wykorzystania subwencji na przedterminową spłatę kredytów do maksymalnej wysokości 25% wartości pożyczki
- rozliczenia z podmiotami powiązanymi: zakaz przeznaczania środków z subwencji na płatności do właściciela, do osób lub podmiotów powiązanych z właścicielem przedsiębiorstwa
- zwrot: na warunkach określonych w Programie i umowie subwencji
Szczegółowe warunki wsparcia finansowego oraz zobowiązania Beneficjenta Programu określać będzie umowa subwencji.
Polski Fundusz Rozwoju stosować będzie możliwie uproszczoną procedurę przyznawania finansowania, a procedura przyznawania wsparcia finansowego będzie możliwie automatyczna i w szczególności realizowana za pośrednictwem kanałów elektronicznych banków z wykorzystaniem oświadczeń składanych przez Beneficjenta Programu.
Jaka jest wysokość udzielanego wsparcia finansowego?
Maksymalna kwota subwencji zwrotnej w ramach Programu wsparcia finansowego Tarcza Finansowa PFR dla MŚP obliczana jest jako % wartości przychodów ze sprzedaży przedsiębiorcy za rok obrotowy 2019. Wysokość wsparcia wyrażona % przychodów ze sprzedaży zależy dodatkowo od skali spadku obrotów w związku z COVID-19. Kwota wysokości subwencji finansowej uzależniona od wielkości przychodów ze sprzedaży 2019 roku oraz skali spadków przychodów obliczana w następujący sposób (przypadki rozłączne):
- spadek przychodów ze sprzedaży <0; 25%) - brak udzielenia subwencji;
- spadek przychodów ze sprzedaży <25; 50%) - subwencja = 4% * przychody ze sprzedaży 2019;
- spadek przychodów ze sprzedaży <50;75%) - subwencja = 6% * przychody ze sprzedaży 2019;
- spadek przychodów ze sprzedaży <75; 100%> - subwencja = 8% * przychody ze sprzedaży 2019; maksymalnie do 3,5 mln PLN.
Program będzie obsługiwany za pośrednictwem systemów bankowości elektronicznej banków.
- Upewnij się że Bank posiada aktualne, zgodne z wpisem w rejestrze dane Twojej firmy
- Upewnij się że posiadasz aktualne pełnomocnictwo do reprezentowana Twojej firmy i dysponowania środkami w banku
- Upewnij się że posiadasz aktywny dostęp, czyli login i hasło do bankowości internetowej dla firm
- Sprawdź, czy Twoja firma prowadziła działalność na dzień 31 grudnia 2019 r.
- Przygotuj dane finansowe swojej firmy, w szczególności m.in. o wysokość obrotów gospodarczych w wybranych miesiącach oraz o liczbę zatrudnionych pracowników w przeliczeniu na pełen etat (w tym zatrudnionych na umowy cywilnoprawne)
- Upewnij się, że nie nasz zaległości z płatnościami podatków i składek na ubezpieczenia społeczne
UWAGA!
Ponieważ podstawą weryfikacji wniosków i oświadczeń, które wpływają na przyznanie subwencji w ramach Tarczy Finansowej PFR i jej wysokość są rejestry publiczne, ważne jest, aby przedsiębiorca, który będzie się ubiegać o jej przyznanie złożył deklarację VAT w czasie, który pozwoli na jej przetworzenie i zatwierdzenie przez Ministerstwo Finansów.
- deklaracje: VAT-7 za marzec br. i VAT-7K za I kwartał br. można składać już od 1 kwietnia 2020 r.
- deklarację VAT-7 za kwiecień można złożyć już od 1 maja 2020 r.
Więcej informacji na stronie www.pfr.pl/tarcza